Indlæg

Hvad gør jeg med bogføring i mit nystartede firma?

Det er ingen hemmelighed, at når du har en virksomhed, så skal du sørge for at have styr på økonomien i virksomheden. Dette dækker over at bogføre indtægter og udgifter. Ved at have godt styr på regnskabet, bliver det også meget lettere, når du skal til at indberette moms og få lavet et årsregnskab. Årsregnskabet skal bl.a. bruges, når du skal udfylde din selvangivelse. Men hvordan skal man bære sig ad, ift. til bogføringen – og er der nemme, men smarte løsninger?

Svaret er bogføringsprogrammer

Regnskabsprogrammer er nærmest uundværlige, når det kommer til bogføring. Der findes et hav af muligheder for at holde styr på din virksomhed – og du behøves ikke engang betale, før økonomien er der 100% til det. På markedet for regnskabsprogrammer, findes der virkelig mange forskellige – også i forskellige prisklasser. Men du behøver faktisk slet ikke betale for et regnskabsprogram, da de mest populære udbydere faktisk tilbyder et gratis bogføringsprogram. Tag eksempelvis et kig på de 2 mastodonter indenfor regnskabsprogrammer: Dinero og Billy. Begge regnskabsprogrammer er fantastiske på hver deres måde.

Begge programmer tilbyder faktisk det, de fleste får behov for, i deres gratis version. Det betyder altså, at langt de fleste virksomheder ikke har brug for at betale for et abonnement, når de er i gang med at stable deres virksomhed på benene. I nogle tilfælde vil den selvstændige erhvervsdrivende faktisk foretrække den gratis version i starten, da den betalte udgave har mange funktioner, man aldrig kommer til at bruge, og hermed skaber forvirring.

Hvilket bogføringsprogram bør jeg bruge?

Vi nævnte tidligere de 2 bogføringsprogrammer, som fylder mest på det danske marked, nemlig Dinero og Billy. Det her er altså de helt tunge drenge, og med god grund. Begge bogføringsprogrammer er nemlig fantastiske, og ikke blot i den betalte version. De er også begge to superstærke i deres gratis udgave, og den gratis udgave vil for de fleste være tilstrækkeligt.

Der er dog forskelle mellem de 2 programmer i den gratis udgave. Billy har valgt at tilbyde bogføringshjælp gennem livechat i den gratis version, hvor dette er en betalt funktion hos Dinero. Hvis du har mange spørgsmål ift. bogføringen, så bør du gøre dig nogle overvejelser om det er noget du vil få brug for. At have en livechat er med til at sikre, at du ikke bryder bogføringsreglerne, da du ved blot den mindste tvivl hurtigt og nemt kan få kvalificeret hjælp.

Men bare rolig – uanset om du ender med at vælge Dinero eller Billy, så skal du nok få styr på dit regnskab. Langt det meste af bogføringen er automatiseret, som er med til at mindske risikoen for fejl. Her får du eksempelvis hjælp med korrekt bogføring af dine køb, momsindberetning og meget mere.